ثبت خوشنویسی ایران با غنای مکتب اصفهان در یونسکو

به گزارش وبلاگ مونوپاد، معاون صنایع دستی استان اصفهان از ثبت هنر خوشنویسی ایران با یاری غنای این هنر به وسیله هنرمندان اصفهانی خبرداد.

ثبت خوشنویسی ایران با غنای مکتب اصفهان در یونسکو

به گزارش وبلاگ مونوپاد از اصفهان، نورالله عبداللهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: هنر خوشنویسی در شانزدهمین نشست کمیته بین الدول میراث ناملموس که به صورت مجازی از 22 تا 27 آذر در پاریس مقر یونسکو برگزار گردید، مورد آنالیز نهاده شد و ثبت دنیای شد.

وی گفت: قبلا هم از ایران 16 اثر از آداب و آیین و هنرهای نمایشی در میان میراث ناملموس دنیا ثبت شده بود که این هفدهمین اثر ثبتی بود که بخش مهمی از آن مربوط به مکتب اصفهان است.

عبداللهی گفت: پیش از این ما دو مکتب داشتیم که یکی از آن ها مکتب غرب به مرکزیت تبریز بود و دیگری نیز مکتب شرق به مرکزیت هرات بود؛ اما پس از انتقال مرکز به وسیله شاه عباس اول در دوران صفویه از قزوین به اصفهان و حمایت شاه عباس و دیگران شاهان شیعه از خوشنویسی، باعث شد که این هنر رشد زیادی داشته باشد و موجب تبلور استاد بی نظیری چون میرعماد در اصفهان شد و خط نستعلیق را پایه گذاری کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: شاگردان وی این راه را ادامه دادند و پس از آن در دوران زندیه استاد طالقانی در اصفهان مطرح می شوند که شکسته نستعلیق را به اوج می رسانند و پس از آن نیز در دوره های بعد استادانی ادامه دهنده راه این دو اسطوره خوشنویسی ایران در اصفهان می شوند که اشرف الکتاب و میرزا غلامرضا اصفهانی از جمله آنان هستند.

وی گفت: وجود این ها باعث شد که مکتب اصفهان به عنوان یک مکتب غنی یکی از مهمترین بخش های این پرونده باشد.

عبداللهی گفت: در این زمینه معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان این پرونده را با یک کار شبانه روزی آماده کردند و در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار داده شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خاتمه گفت: امیدواریم این ثبت آثار در تجاری سازی آن در داخل و خارج کشور مؤثر واقع گردد و یاری به حفظ تمدن اسلامی کند.

ص

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ثبت خوشنویسی ایران با غنای مکتب اصفهان در یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت خوشنویسی ایران با غنای مکتب اصفهان در یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید