سرماخوردگی کوچولوها

به گزارش وبلاگ مونوپاد، برای درمان سرماخوردگی بچه ها زیر 2سال از دارو استفاده نکنید. این پیشنهاد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به والدین است.

سرماخوردگی کوچولوها

ترجمه: فرزانه فولادبند

آیا استفاده از داروهای سرماخوردگی برای شیرخواران ضرر دارد؟

برای درمان سرماخوردگی بچه ها زیر 2سال از دارو استفاده نکنید. این پیشنهاد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به والدین است.

هرچند استفاده از داروهای بدون نسخه سرماخوردگی یاری می نماید تا کودک سرماخورده احساس بهتری داشته باشد اما به گفته محققان، این داروها می توانند خطرهای جدی برای شیرخواران ایجاد نمایند و به همین علت مصرفشان در شیرخواران و بچه ها زیر 2سال توصیه نمی گردد. حتی درباره استفاده از این داروها در بچه ها بالای 2سال هم اختلاف نظر وجود دارد. پس چطور می توان سرماخوردگی کودک را درمان کرد؟ برای پی بردن به پاسخ این پرسش و آشنایی با درمان های جایگزین، با ما همراه شوید و توصیه های عملی متخصصان اطفال را در این باره بخوانید.

داروهای سرماخوردگی برای بچه ها ضرر دارد؟

داروهای بدون نسخه سرماخوردگی درمان موثری برای سرماخوردگی نیستند، سرماخوردگی را درمان نمی نمایند و استفاده از آنها یاری نمی نماید سرماخوردگی زودتر درمان گردد. حتی ممکن است عوارض جانبی مانند افزایش ضربان قلب و تشنج هم در پی داشته باشند. متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا در حال مطالعه و آنالیز ایمنی داروهای سرماخوردگی در بچه ها بالای 2سال هستند. اگر می خواهید به کودک زیر 2 سال داروی سرماخوردگی بدهید، دستورالعمل دارو را به دقت مطالعه کنید. 2 دارو با مواد تشکیل دهنده مشابه را همزمان به کودک ندهید. داروهای آنتی هیستامین، ضدالتهاب و مسکن ممکن است ترکیب های مشابه داشته باشند.

آنتی بیوتیک ها سرماخوردگی را درمان می نمایند؟

آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونت های باکتریایی استفاده می شوند اما بر ویروس هایی که باعث ابتلا به سرماخوردگی می شوند، هیچ تاثیری ندارند، بنابراین اگر کودکتان سرماخورده است، مصرف آنتی بیوتیک هیچ یاریی به او نخواهد کرد فقط با استفاده از آنتی بیوتیک در دوران کودکی، احتمال مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در آینده بیشتر می گردد.

چه داروهایی می توانند به درمان سرماخوردگی یاری نمایند؟

داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش تب و کمتر شدن شدت گلودرد یا سردرد یاری می نمایند. اگر به کودک مسکن می دهید، به اندازه مصرف دارو به دقت توجه کنید.

به بچه ها کمتر از 6ماه، بچه های که بدنشان دچار کم آبی شده است یا مدام استفراغ می نمایند، ایبوپروفن ندهید. استفاده از آسپیرین هم در افراد زیر 18 سال به علت ارتباط آن با بیماری نادر اما مهلک نشانگان ری، ممنوع است. اگر می خواهید برای درمان سرماخوردگی کودک از داروهای گیاهی بهره ببرید، ابتدا با پزشک کودک مشورت کنید.

چطور یاری کنیم تا حال کودک بهتر گردد؟

برای سرماخوردگی، درمانی وجود ندارد اما انجام برخی کارها یاری می نماید تا کودک احساس بهتری داشته باشد.

به او مایعات بدهید. مایعاتی مانند آب، آبمیوه و سوپ می توانند به نرم کردن خلط ها یاری نمایند.

کودک را تشویق کنید سرفه کند. سرفه کردن به خارج شدن خلط از راه های هوایی یاری می نماید. اگر کودک برای سرفه کردن به یاری احتیاج دارد، او را روی پایتان بنشانید، بدنش را حدود 30 درجه به سمت جلو خم کنید و به آرامی به پشتش ضربه بزنید.

برای بچه ها کوچک تر، از فینگیر بهره ببرید. این وسیله خلط ها را از بینی بیرون می آورد. قسمت حباب را فشار دهید، نوک وسیله را آهسته در یک سوراخ بینی قرار دهید و به آرامی حباب را رها کنید.

راه های تنفسی را مرطوب نگه دارید. یک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک قرار دهید. برای پیشگیری از رشد قارچ ها، آب دستگاه را هر روز عوض و طبق دستورالعمل سازنده، دستگاه را تمیز کنید. بخار حمام گرم هم می تواند یاری نماینده باشد. قطره بینی هم به بیرون آمدن خلط ها و ترشحات بینی و تنفس بهتر کودک یاری می نماید.

گلودرد را تسکین دهید. در بچه ها بالای 4سال غرغره آب نمک یا مکیدن یک آبنبات سفت یا آبنبات های سرماخوردگی گلودرد را تسکین می دهد. عسل هم خاصیت ضد سرفه دارد. برای بچه ها 2 تا 5 سال، نصف قاشق چا ی خوری (معادل 5/2 میلی لیتر)، برای بچه ها 6 تا 11 سال، 1 قاشق چای خوری (معادل 5 میلی لیتر) و برای بچه ها بالای 12 سال، از 2 قاشق چای خوری (معادل 10 میلی لیتر) عسل بهره ببرید. با توجه به خطر مسمومیت غذایی نادر اما مهلک بوتولیسم در نوزادان، هرگز به بچه ها زیر یک سال عسل ندهید.

کودک را به استراحت تشویق کنید. اگر تب دارد یا به شدت سرفه می نماید، ضروری است در خانه بماند و استراحت کند.

چه وقت با پزشک تماس بگیریم؟

بیشتر سرماخوردگی ها به درمان خاصی احتیاج ندارند و باید دوره شان بگذرد اما ضروری است به علایم و نشانه های کودک توجه کنید. در شیرخواران زیر3 ماه، با مشاهده اولین علایم بیماری با پزشک تماس بگیرید. در نوزادان سرماخوردگی می تواند به سرعت به کروپ، ذات الریه و بیماری های جدی منجر گردد.

برترین راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی با ذرات تنفسی آلوده، سرفه یا عطسه، در هوا منتشر می گردد. انجام اقدام های ساده می تواند برای پیشگیری از سرماخوردگی در والدین و بچه ها مفید باشد. برای پیشگیری از سرماخوردگی و سالم ماندن کودک، این کارها را انجام دهید:

کودک را تمیز نگه دارید. به او آموزش دهید همواره دست هایش را بشوید. وقتی آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی نماینده های حاوی الکل بهره ببرید. اسباب بازی ها و سطوح خانه را تمیز نگه دارید.

به همه افراد خانه آموزش دهید که هنگام عطسه و سرفه، بینی و دهانشان را با دستمال کاغذی بپوشانند، سپس دستمال را دور بیندازند و در صورت نبودن دستمال کاغذی، با دست جلوی دهانشان را بگیرند.

از ظرف، لیوان، کیسه حمام، حوله و سایر وسایل فرد مبتلا به سرماخوردگی که محل هایی مناسب برای رشد میکروب ها هستند، به طور مشترک استفاده نکنید.

از افراد بیمار دوری کنید. در بیماری های ویروسی، در چند روز اول، احتمال سرایت بیماری بیشتر است.

برخی تب های بچه ها تب بر نمی خواهد

دکتر اکبر کوشانفر*

استامینوفن و ایبوپروفن زمانی استفاده می گردد که طفل سرماخورده است. 60 تا 70 درصد سرماخوردگی های بچه ها ویروسی است و احتیاجی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند. مهم ترین علامت سرماخوردگی شیرخوار تب است و معمولا بین 38 تا 40 درجه است و 3 روز طول می کشد. طفل ممکن است سه روز هم سرفه داشته باشد تا مدت بیماری ویروسی اش طی گردد. برای از بین بردن تب کودک از شربت استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده می گردد البته شیرخواران زیر یک سال باید از قطره استامینوفن به اندازه هر 6 ساعت 10 قطره مصرف نمایند. اگر تب کودک بالای 39 درجه باشد به اسم مسکن و تب بر، شربت ایبوپروفن را تجویز می کنیم. گاهی در اثر عوارضی مانند گوش درد تب طولانی می گردد یا بعد از یک هفته طفل مجددا تب می نماید و از التهاب گوش میانی و گوش درد رنج می برد. در این صورت برایش شربت استامینوفن تجویز می کنیم. البته ایبوپروفن اثر طولانی تر و موثرتری دارد. گاهی تب نشانه بیماری هایی جدی مثل تب مالت، حصبه یا بیماری های عفونی از قبیل آنژین چرکی است که در این موارد تب با علایم دیگری همراه است که بعد از تشخیص می توان از شربت ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کرد.

گاهی تب کودک ناشی از واکسیناسیون است (بدو تولد ، 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی و یک سالگی) واکسن سه گانه سرخجه، کزاز و سیاه سرفه که در بخش قدامی ران کودک تزریق و در 50 درصد موارد محل تزریق متورم و قرمز می گردد و طفل تب می نماید. در این موارد مجاز نیستیم برای پیشگیری از تب قبل از واکسیناسیون به شیرخوار استامینوفن بدهیم در حالی که بعد از واکسیناسیون در صورتی که طفل درد و تب داشت به اندازه کم و به مدت 48 ساعت از استامینوفن استفاده می کنیم. البته استفاده نکردن از استامینوفن بعد از واکسیناسیون برای مصون ماندن طفل به آن بیماری خاص بهتر است.

پی نوشت ها:

* استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "سرماخوردگی کوچولوها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرماخوردگی کوچولوها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید