افزایش قیمت خودرو متوقف شد

به گزارش وبلاگ مونوپاد، کاهش قیمت تمام شده جایگزین افزایش 6 ماهه قیمت خودرو می گردد. طبق وعده شورای رقابت قرار بود قیمت های تازه خودرو نیمه مهرماه سال جاری اعلام گردد، این در شرایطی است که اراده جدی در این زمینه از سوی سیاست گذار خودرو یا حتی شورای رقابت دیده نمی گردد.

افزایش قیمت خودرو متوقف شد

با این حال اخبار موثق از وزارت صمت نشان از آن دارد که افزایش قیمت 6 ماهه خودرو که جایگزین قیمت گذاری سه ماهه شد، در امسال کلا منتفی است و سیاست گذار خودرو با وجود درخواست خودروسازان مبنی بر قیمت گذاری 6 ماهه طبق رشد تورم عمومی و همچنان اوج گیری بحران نقدینگی در این شرکت ها، تصمیمی بر افزایش قیمت خودرو ندارد و تبعات اجتماعی آن را غیرقابل پذیرش می داند.

حال سوالی که مطرح می گردد این است که چه راستای می تواند جایگزین رشد قیمت ها در شرایط کنونی خودروسازی کشور گردد؟ راستای که زنجیره خودروسازی را در مدت زمان کوتاه بتواند از بحران کمبود نقدینگی نجات دهد و سروسامانی نیز به شرایط فراوری دهد.

هر چند زنجیره خودروسازی کشور یعنی خودروسازان و قطعه سازان اطلاعات جامعی از برنامه وزارت صمت ندارند، با این حال جلسه روز یکشنبه وزیر صمت با نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و بعلاوه جلسه چهارشنبه شورای هماهنگی سران سه قوه به نوعی از برنامه ریزی خودرویی سیاست گذار خودرو رونمایی می نماید.

در جلسه چهارشنبه شورای هماهنگی سران سه قوه که بخشی از آن به آنالیز مسائل صنعت خودرو گذشته، درباره ضرورت برطرف موانع و اصلاح ساختار و کاهش قیمت تمام شده همراه با افزایش فراوری داخلی تصمیم گیری شده است. این خبری بود که روابط عمومی این شورا روز چهارشنبه بیان کرد. اما روز یکشنبه حضور وزیر صمت در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران هم قابل اهمیت بود و اظهارات فاطمی امین در این جمع نیز نشان از در پیش گرفتن راستای دیگر برای جبران نقدینگی خودروسازان و جلوگیری از افزایش قیمت بود.

آنچه معین است خودروسازی کشور به علت نبود بهره وری و نبود تکنولوژی ساخت از یکسو و شرایط تحریمی از سه سال گذشته، تنها با افزایش قیمت توانسته نقدینگی مورد نظر خود را تامین کند. با این حال قیمت گذاری دستوری مانع از عرضه خودرو طبق هزینه های فراوری شده و این امر هر ساله زیان انباشته و زیان فراوری در خودروسازی های کشور را تشدید نموده است.

حالا اما سیاست گذار خودرو تصمیم دارد که این بار رشد قیمت ها از ناحیه خودروساز را متوقف و کاهش قیمت تمام شده را جایگزین کند. راستای که سیاست گذار خودرو در پیش گرفته البته طبق محاسبات خود وزارت صمت است و تحقق آن با سوالات بی شماری روبه رو است.

بعضی از دست اندرکاران صنعت خودرو این راستا را آزمون و خطایی دیگر در خودروسازی می خوانند حال آنکه شرایط بحرانی کنونی، جایی برای آزمون و خطایی دوباره باقی نگذاشته است. اما راستای که فاطمی امین وزیری که پیش از رای اعتماد مجلس، عنوان نمود که دنبال قیمت گذاری دستوری نیست، بر آن تکیه نموده و آن را منجر به رشد فراوری و ثبات قیمت خوانده همان کاهش قیمت مواد اولیه است.

وزیر صمت یکشنبه گذشته در اتاق بازرگانی تهران عنوان نموده بود که یکی از طرح های قابل پیگیری در این وزارتخانه خارج کردن قیمت دلار از اقتصاد کشور است که درباره فولاد توانستیم دلار را از قیمت گذاری آن خارج کنیم.

به اعتقاد کارشناسان این طرح که بیشتر جنبه دور زدن تحریم ها را دارد، تا به امروز چندبار به طور ناموفق در کشور تجربه شده و نتیجه این اقدامات واضح و روشن است.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو وبلاگ مونوپاد بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "افزایش قیمت خودرو متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت خودرو متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید