افزایش گورهای کشف شده به 25 گور در کاوش نجات بخشی

به گزارش وبلاگ مونوپاد، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، افزایش گورهای کشف شده به 25 گور در کاوش نجات بخشی مشاهده شد.

افزایش گورهای کشف شده به 25 گور در کاوش نجات بخشی

داستان چیست؟

مهرداد ملک زاده اظهار کرد: 10 گور باستانی جدید به 15 گور پیشین اضافه نموده شده است.

او با اشاره به اینکه این فصل از کاوش تا اواخر مهر ادامه خواهد داشت، گفت: مسئولان احداث سد فینسک نیز در مراحل اولیه کار خود هستند و باید در سال آینده نیز کاوش را ادامه دهیم.

ملک زاده اضافه نمود: این گورستان متعلق به دوره های عصر آهن 3 (دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است و پیش از راه اندازی سد فینسک، تخلیه آثار موجود در این گورستان لازم است.

او با اشاره به اینکه گورستان مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی شهر نهاده شده است، گفت: کاوش نجات بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان 1393 شروع شده است.

ملک زاده اضافه نمود: آنالیز باستان شناختی، شناسایی و مستندنگاری آثار تاریخی - فرهنگی محدوده سد فینسک و بدست آوردن اطلاعات از محوطه ها پیش از به زیر آب رفتن آنها در فصل قبلی کاوش مورد توجه نهاده شد و با توجه به اینکه پس از آب گیری مخزن سد، گورستان غرق می گردد، کار نهایی کاوش و تخلیه آثار از گورها در حال اجرا است.

او با بیان اینکه گورهای کاوش شده در فصل های قبلی کاوش، بیانگر فرهنگ عصر آهن پایانی و اوایل دوره هخامنشی است، بیان نمود: فصل جدید کاوش با هدف آنالیز تعداد و پراکندگی آثار و نجات بخشی آثار و خروج اشیاء از گورستان انجام می گردد.

سرپرست هیات باستان شناسی گورستان مرسین گفت: مجموعه های سفالی و زیورآلات یافت شده از این منطقه متعلق به کوچندگان است.

ملک زاده با بیان اینکه نتایجی که از آزمایشگاه تاریخ گذاری مطلق بدست آمده نیز قدمت گورها و آثار را مربوط به اوایل دوره هخامنشی تخمین زده، گفت: از گورهای باستانی کشف شده، نوع و آئین های تدفین مردمان دوره هخامنشی شناسایی شد و به این واسطه می توانیم آئین های خاکسپاری آن دوره را بازسازی کنیم.

او با اشاره به اینکه آزمایش های خاص استخوان شناسی بر روی استخوانهای کشف شده در حال اجرا است، اضافه نمود: این آزمایش ها بعضی از مسائل مربوط به تغذیه انسانهای آن عصر را آشکار می نماید.

براساس آنالیز های پیمایشی انجام شده به جز گورستان کشف شده در دره مذکور آثار دیگری وجود ندارد.

منبع: همگردی

به "افزایش گورهای کشف شده به 25 گور در کاوش نجات بخشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش گورهای کشف شده به 25 گور در کاوش نجات بخشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید