الکاظمی و ولیعهد سعودی رایزنی کردند

به گزارش وبلاگ مونوپاد به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی روز سه شنبه به صورت ویدئوکنفرانس با یکدیگر رایزنی کردند.

الکاظمی و ولیعهد سعودی رایزنی کردند

طبق اعلام واس، در این گفتگوی مجازی چهارمین دور شورای هماهنگی عربستان و عراق و توافقنامه ها و یادداشت تفاهم هایی که در پی سه دوره سابق حاصل شده بود مورد بحث نهاده شد.

برپایه این گزارش، دو طرف سپس بیانیه مشترکی را صادر کردند که از مهمترین آن تاکید بر گسترش دورنمای همکاری های دوجانبه و تقویت آن در زمینه های مختلف بویژه سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری و نیز تاکید بر اهمیت همکاری در زمینه های انرژی و تبادل تجارب و هماهنگی مواضع در حوزه نفت در چارچوب سازمان اوپک و اوپک پلاس و نیز دعوت مجدد عراق از شرکت های سعودی برای سرمایه گذاری در عراق است.

تاکید بر ادامه همکاری مشترک در مواجهه با خطر افراط گرایی و تروریسم به عنوان تهدید وجودی کشورهای منطقه و دنیا و توافق بر سر ادامه حمایت از کوشش های عراق برای همکاری با ائتلاف بین المللی برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی و نیز اهمیت همکاری در تامین امنیت مرزها بین عراق و عربستان از دیگر مفاد بیانیه مشترک دو طرف اعلام شده است.

در این بیانیه همچنین بر گسترش همکاری و گفتگو در مورد مسائل و موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام دو کشور در راستای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و دنیا و ضرورت تنش زدایی در منطقه و کوشش برای برقراری امنیت پایدار و توافق پیرامون ادامه سفرها و تماس های متقابل در راستای تکمیل رایزنی های دوجانبه در بالاترین سطوح و گسترش و پیگیری زمینه های همکاری مشترک در راستای منافع دو کشور تاکید شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان تقویت هماهنگی در زمینه حمایت و تایید متقابل در چارچوب دیپلماتیک چندجانبه بویژه پست ها در سازمان های بین المللی را از دیگر مفاد بیانیه مشترک بغداد-ریاض اعلام نموده است.

طبق این بیانیه، عراق از مشارکت عربستان سعودی در کنفرانس کویت برای بازسازی عراق که از 12 الی 14 فوریه 2018 برگزار شد قدردانی نموده است.

توافق برای افتتاح گذرگاه جدید عرعر در مرز عراق و عربستان، افتتاح رایزنی تجاری عربستان در بغداد طی آینده نزدیک و توافق دوطرف برای یک برنامه کاری مشترک و کوشش برای اجرای مفاد توافقنامه منطقه تجارت آزاد عربی و تشکیل شورای کار مشترک بین دو کشور دیگر مفاد این بیانیه را تشکیل می دهد.

طبق بیانیه ای که خبرگزاری رسمی عربستان آن را منتشر نموده است، الکاظمی و بن سلمان در خاتمه این گفتگو بر اهمیت تقویت روابط در تمام زمینه ها و گسترش آن متناسب با انتظارات رهبران دو کشور در راستای تحقق منافع مشترک و تقویت امنیت و ثبات منطقه تاکید کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "الکاظمی و ولیعهد سعودی رایزنی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکاظمی و ولیعهد سعودی رایزنی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید