مرگ، کسب و کار آنها است

به گزارش وبلاگ مونوپاد، 100 کارخانه تسلیحاتی دنیا که نزدیک به نیمی از آنها امریکایی هستند، در اوج کرونا 531 میلیارد دلار سلاح فروختند.

مرگ، کسب و کار آنها است

روزنامه ایران، سال 2020 زمانی که خیابان های شهرهای بزرگ جهان خالی از مردم شده و قفل کرونا بر در کارخانه ها و صنایع بزرگ و کوچک نشسته بود، چرخ دنده های شماری از مخوف ترین کارخانه ها با قدرت و قوت می چرخیدند. اما برخلاف کارخانه های فراوری محصولات بهداشتی که زندگی را به دیگران هدیه می دادند، این کارخانه ها کار می کردند تا مرگ فراوری نمایند زیرا محصول آنها چیزی نبود جز: ابزار و ادوات جنگی.

گزارش تازه سیپری (انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم) نشان می دهد، 100 کارخانه تسلیحاتی بزرگ جهان در سال 2020 بالغ بر 531 میلیارد دلار سلاح و ابزار و ادوات جنگی فروخته اند که نسبت به سال 2015 افزایشی 17 درصدی را نشان می دهد. این در حالی است که به گفته الکساندرا مارکشتینر، یکی از محققان این گزارش، سال 2020 سال اوج کرونا بود و اقتصاد کرونا زده جهان 3.1 درصد انقباض نشان می داد. اما سیاستمداران، بی توجه به این شرایط، ترجیح می دادند به جای متوقف کردن کرونا، به این کارخانه ها پول بدهند تا سلاح بخرند.

سهم 54 درصدی کارخانه های امریکایی از فروش تسلیحاتی جهان

فروش این ابزار و ادوات جنگی در سال 2020 در حالی رقم خورد که همزمان با آن، سازمان ملل از کشورها و همه گروه هایی که با یکدیگر در جنگ هستند، خواسته بود، به خاطر شرایط کرونایی دست از جنگ و خونریزی بکشند و به کمک یکدیگر بشتابند تا غول کرونا را شکست دهند. با این حال این سازندگان سلاح و ابزار و ادوات جنگی که در بین آنها 41 کارخانه متعلق به ایالات متحده امریکا است، به کار خود ادامه دادند. و این در حالی بود که مطابق تحقیقات سیپری، بعضی کارخانه های فراوری ابزارآلات جنگی مانند کارخانه تالس فرانسه، اندازه فروش تسلیحاتی خود را تا 5.8 درصد کاهش دادند.

امریکا سال 2020 در شرایطی بالاتر از سایر فراوری نمایندگان سلاح قرار گرفته است که در همان سال در حالی که گروه های حقوق بشری از کشورهای فروشنده سلاح خواسته بودند، به خاطر مردم یمن به امارات و عربستان سلاح نفروشند، قراردادی تسلیحاتی به ارزش 23 میلیارد دلار با امارات و قراردادی به ارزش 290 میلیون دلار با عربستان منعقد کرد. فروش تسلیحات به عربستان در حالی بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت امریکا 2 سال پیش از آن قراردادی 460 میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان امضا نموده بود. البته تنها امارات و عربستان نیستند که امریکا با هراس افکنی بابت تهدیدهای منطقه ای، آنها را مجاب به خرید هرچه بیشتر تسلیحات نموده است. واشنگتن در اقدامی مشابه با بزرگنمایی تهدید چین، کشورهای شرق آسیا و حوزه پاسیفیک از جمله هند و استرالیا را نیز به خرید های تسلیحاتی از خود ترغیب می نماید.

بر اساس آماری که سیپری منتشر نموده، 41 کمپانی تسلیحاتی بزرگ امریکا 54 درصد از فروش کل تسلیحاتی جهان در سال 2020 را به خود اختصاص داده اند و از مجموع 531 میلیارد دلاری که 100 کارخانه تسلیحاتی بزرگ جهان فروخته اند، سهمی 285 میلیارد دلاری داشته اند. این یعنی آنکه کارخانه های تسلیحاتی امریکا 1.9 درصد افزایش فروش نسبت به سال ماقبل آن داشته اند.

در نگاهی به لیست این 100 کشور بعلاوه متوجه می شویم که 6 کارخانه از 10 کارخانه نخست این لیست متعلق به امریکا هستند و در حالی که لاکهید مارتین، ریتون تکنولوژی، بوئینگ، نورتراپ گرامان و جنرال داینامیک رتبه های یک تا 5 را دارند، کارخانه ال تری هریس تکنولوژی رتبه 10 این لیست را دارد. یک کارخانه تسلیحاتی انگلیسی و 3 کارخانه تسلیحاتی چینی نیز رتبه های 6 تا 9 را دارند.

چین و انگلیس دارندگان رتبه های دوم و سوم

سهم کارخانه های چینی در این لیست به لحاظ تعداد زیاد نیست و تنها نام 5 کارخانه از این کشور در لیست حاضر دیده می گردد، اما به لحاظ اقتصادی این شرکت ها سهم قابل توجهی داشته اند و 66.8 میلیارد دلار سلاح و ابزار و ادوات جنگی فروخته اند که نسبت به سال 2019 حدود 1.5 درصد افزایش داشته است. این 5 کارخانه 13 درصد از اندازه فروش تسلیحاتی جهان در سال 2020 را در دست داشته اند.

به گفته دکتر نان تیان، از کارشناسانی که گزارش 2020 سیپری را تهیه نموده اند، کارخانه های چینی بیشترین سود را بابت فروش تسلیحات دفاعی برده اند. بعد از چین، انگلیس نیز سهمی 7.1 درصدی از 531 میلیارد دلار فروش تسلیحاتی جهان در سال 2020 داشته است. این در حالی است که اسامی شماری از کشورهای اروپایی نیز در رتبه های بعدی این لیست دیده می گردد. از بین آنها می توان به فرانسه، ایتالیا و آلمان اشاره نمود.

نکته قابل توجه گزارش سیپری در خصوص روسیه است. روسیه که سال 2019 معادل 28.2 میلیارد دلار تسلیحات و ادوات جنگی فروخته بود، در سال 2020 به 26.4 میلیارد دلار فروش رضایت داد که 6.5 درصد کاهش را نشان می دهد. این برای سومین سال متوالی است که فروش تسلیحاتی روسیه کاهش داشته است.

منبع: ایران آنلاین

به "مرگ، کسب و کار آنها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ، کسب و کار آنها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید