هرآنچه که باید راجع به فلج اطفال بدانیم

به گزارش وبلاگ مونوپاد، فلج اطفال (پولیومیلیت نیز شناخته میگردد) بیماری بسیار مسری است که به وسیله یک ویروس که به سیستم عصبی حمله می نماید ایجاد می گردد. بچه ها زیر 5 سال نسبت به گروه های دیگر بیشتر محتمل است که به این ویروس مبتلا شوند.

هرآنچه که باید راجع به فلج اطفال بدانیم

فلج اطفال (پولیومیلیت)

فلج اطفال (پولیومیلیت) یک بیماری مسری و حاد با منشا ویروسی است. این ویروس در دستگاه گوارش زندگی می نماید، به دستگاه عصبی حمله می نماید و موجب فلج اندام های بیمار می شود. بیشتر بچه های که به فلج اطفال مبتلا می شوند علائمی ندارند. تعداد کمی علائم خفیف را نشان می دهند. اما تعداد بسیار کمی از بچه ها مبتلا به این بیماری، دچار فلج می شوند.1

دلیل فلج اطفال

فلج اطفال (پولیومیلیت) یک بیماری مسری ویروسی است که بچه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این ویروس سه نوع دارد. ویروس از راه دهان یا آب و غذای آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. ویروس در روده تکثیر شده و از آنجا به سیستم اعصاب حمله می نماید و موجب فلج می شود. ویروس پولیو بیشتر به وسیله تماس با مدفوع آلوده پخش می شود. وقتی اتفاق می افتد که بچه ها دست های خود را به طور صحیح شست و شو ندهند.

بعلاوه ممکن است از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی یا آب دارای ویروس اتفاق بیفتد. وقتی کودک آلوده سرفه کند یا عطسه کند، قطرات آلوده به این ویروس در هوا پخش می شود. این ویروس می تواند در مدفوع کودک برای چند هفته بماند. بیماری از بچه ها در زمان قبل و بعد از آغاز علائم، بیشتر از هر زمان دیگری منتقل می شود.1

چگونگی ابتلا به فلج اطفال

ویروس فلج اطفال که به شدت واگیردار است، ازطریق ارتباط با مدفوع آلوده منتقل می شود. اشیائی مانند اسباب بازی هم اگر نزدیک مدفوع آلوده قرار بگیرند، می توانند این ویروس را منتقل نمایند. گاهی اوقات هم ممکن است ازطریق عطسه یا سرفه انتقال یابد، چون این ویروس در گلو و روده زندگی می نماید. البته این شیوه انتقال شیوع کمتری دارد.

در جوامعی که دسترسی به آب سالم و توالت های دارای سیفون محدود است، افراد معمولا با نوشیدن آب آلوده، به این ویروس دچار می شوند. این ویروس آن قدر مسری است که هرکسی با شخص آلوده به آن زندگی کند هم ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

خانم های باردار، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (مانند افراد مبتلا به ویروس ایدز) و همین طور بچه ها، بیشتر از بقیه درمعرض ابتلا به این بیماری هستند.

همه باید درمقابل این بیماری واکسینه شوند، درغیراین صورت ممکن است با قرار گرفتن در شرایط زیر به این بیماری مبتلا شوند:

سفر به منطقه ای که به تازگی این ویروس در آن شایع بوده است؛

زندگی با کسی که به این ویروس آلوده است یا مراقبت از او؛

سروکارداشتن با نمونه آزمایشگاهی ویروس؛

برداشتن لوزه ها؛

داشتن استرس بسیار زیاد یا فعالیت شدید بعد از قرار گرفتن درمعرض ویروس.

علائم بیماری فلج اطفال

95 تا 99 درصد افراد مبتلا به ویروس پولیومیلیت (عامل فلج اطفال) بدون علامت و علائم بیماری فلج اطفال هستند. این حالت، به عنوان فلج اطفال دوره کمون شناخته می شود. حتی بدون علائم بیماری فلج اطفال، افراد مبتلا به ویروس هنوز می توانند ویروس را توسعه دهند و عفونت را در دیگران ایجاد نمایند.

فلج اطفال در مواردی که شدت آن بالا نیست، به بیماری فلج اطفال بدون فلجی معروف است. بروز نشانه ها و علائم بیماری فلج اطفال بدون ایجاد فلجی، بعد از دوره نهفتگی یا کمون (عموماً 7-14 روز) می تواند از یک تا 10 روز طول بکشد. علائم بیماری فلج اطفال بدون ایجاد فلجی، می تواند با علائم بیماری آنفولانزا اشتباه گرفته شود. علائم بیماری فلج اطفال بدون فلجی، در موارد با شدت بیماری پایین، عبارت اند از:

تب

گلو درد

سردرد

استفراغ

خستگی

مننژیت

علائم بیماری فلج اطفال شدید
حدود 1 درصد موارد بیماری فلج اطفال، ممکن است به فلج فرد مبتلا منجر شود. بیماری فلج اطفال، منجر به ایجاد فلج در نخاع (فلج اطفال ستون فقرات)، ساقه مغز (فلج اطفال پیازی) و یا هر دو (فلج اطفال bulbospinal) می شود. علائم بیماری فلج اطفال شدید، شبیه به فلج اطفال بدون فلجی است؛ اما بعد از یک هفته علائم شدیدتر ظاهر خواهند شد. علائم بیماری فلج اطفال شدید، عبارت اند از:

از دست دادن رفلکس ها

اسپاسم شدید و درد عضلانی

اندام های سست و فلاپی، گاهی در یک طرف بدن

فلج ناگهانی و موقت

اندام های غیر قابل تغییر

بثورات، مچ پا و پاها.3

تشخیص فلج اطفال

پزشک درباره علائم و سابقه سلامتی فرزندتان و بعلاوه ممکن است در خصوص سفر به کشورهایی که فلج اطفال در آن شایع است سؤال نموده و پی به وجود بیماری ببرد. برای قطعیت تشخیص، ممکن است کودک احتیاج به آزمایش داشته باشد. آزمایشات شامل موارد زیر است:
کشت ویروس
پزشک نمونه هایی از مدفوع و نمونه ای از مخاط گلو را می گیرد. ویروس های نمونه را در آزمایشگاه رشد می دهند و با میکروسکوپ آنالیز می شود.
آزمایش خون
این کار برای آنالیز آنتی بادی های فلج اطفال انجام می شود. که در صورت وجود آنتی باکتریال فلج اطفال بیان گر بیماری می باشد.
مایع نخاعی
پزشک سوزن را به قسمت تحتانی کمر، داخل کانال نخاع قرار می دهد. فشار در کانال نخاعی و مغز میزان گیری می شود. پزشک میزان کمی از مایع نخاعی (CSF) را برای تشخیص، به آزمایشگاه ارسال می نماید. CSF مایعات اطراف مغز و نخاع می باشد.1

درمان فلج اطفال

پزشک ها فقط می توانند نشانه ها را درمان نمایند و متأسفانه عفونت فرایند خودش را طی می نماید. اما ازآنجایی که درمانی برای این بیماری وجود ندارد، برترین راه برای مقابله با آن، واکسن فلج اطفال است.

رایج ترین درمان های یاریی عبارت اند از:

استراحت مطلق؛

داروهای مسکّن و آرام بخش؛

داروهای ضداسپاسم برای آرام کردن ماهیچه ها؛

آنتی بیوتیک برای برطرف عفونت های دستگاه ادراری؛

دستگاه تهویه قابل حمل به منظور یاری به تنفس؛

فیزیوتراپی یا بندهای اصلاح نماینده برای یاری به راه رفتن؛

پدهای گرم یا حوله گرم برای کاهش درد و اسپاسم عضلات؛

فیزیوتراپی برای درمان درد در عضلات آسیب دیده؛

فیزیوتراپی برای برطرف مسائل تنفسی و ریوی؛

توان بخشی ریوی برای افزایش استقامت ریه.

در موارد پیشرفته ضعف پا، ممکن است فرد مبتلا به ویلچر یا سایر ابزار حرکتی هم احتیاج داشته باشد.2

چگونگی پیشگیری از فلج اطفال

برترین راه برای جلوگیری از فلج اطفال، واکسینه شدن است. بچه ها باید با توجه به برنامه واکسیناسیون ارائه شده به وسیله مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) واکسن ها را دریافت نمایند.
برنامه واکسیناسیون فلج اطفال
2 ماهگی یک دوز

4 ماهگی یک دوز

6 تا 18 ماهگی یک دوز

4 تا 6 سالگی دوز تقویتی

در موارد نادر این واکسن ها می توانند واکنش های آلرژیک خفیف و شدید ایجاد نمایند واکنش هایی از قبیل:

مسائل تنفسی

تب بالا

سرگیجه

کهیر

تورم گلو

ضربان قلب سریع

بزرگسالان در ایران در معرض خطر ابتلا به بیماری فلج اطفال نیستند. بزرگترین خطر در سفر به منطقه ای است که فلج اطفال هنوز هم شایع است. اطمینان حاصل کنید که قبل از مسافرت واکسینه شوید.4

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.chetor.com

3.www.drdr.ir

4.www.rastineh.com

منبع: راسخون

به "هرآنچه که باید راجع به فلج اطفال بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به فلج اطفال بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید