7 اشتباه رایج در نقاشی کردن دیوار خانه و نکاتی که ضروری است بدانید

به گزارش وبلاگ مونوپاد، نقاشی کردن خانه یک روش عالی برای عوض کردن حال وهوای آن و تغییر دکوراسیون است. اگر دیوارهای خانه شما به رنگ احتیاج دارد و در فکر آن هستید که خودتان در روزهای تعطیلی این کار را انجام دهید، احتمالا اشتباهات رایج تازه کارها را تکرار می کنید. با وجود تنوع رنگ ها، وسایل نقاشی خانه و روش های نقاشی دیوار که این روزها وجود دارد، ممکن است سردرگم شوید و اشتباه کنید. در ادامه این اشتباهات رایج را عنوان می کنیم تا موقع نقاشی دیوار خانه خود به آن ها توجه کنید و مثل حرفه ای ها خانه را نقاشی کنید.

7 اشتباه رایج در نقاشی کردن دیوار خانه و نکاتی که ضروری است بدانید

اشتباهات رایج در نقاشی خانه

با توجه کردن به نکات زیر و اجتناب از این اشتباهات رایج، می توانید پروژه نقاشی دیوار خانه را خودتان و بدون هیچ مسئله ای در خانه انجام دهید.

1. انتخاب قلم موی نامناسب

اگر برای نقاشی دیوار خانه مشکل دارید و برایتان کار سخت و دشواری است، احتمالا قلم موی مناسبی برای این کار ندارید. انتخاب نوع قلم مو به نوع رنگ و جایی که می خواهید نقاشی کنید بستگی دارد. برای انتخاب قلم موی مناسب می توانید با ابزارفروشی مشورت کنید.

مثلا استفاده از رنگ لاتکس بر پایه آب با قلم مویی با موی طبیعی، پخش کردن رنگ روی سطوح را تقریبا غیرممکن می نماید. در حالی که استفاده از یک قلم موی با کیفیت به شما یاری می نماید به یک سطح صاف و هموار دست پیدا کنید. قلم موهایی با موی طبیعی برترین عملکرد را با رنگ های روغنی دارند. قلم موهای مصنوعی، ساخته شده از نایلون و پلی استر، مناسب برای استفاده همراه با رنگ لاتکس بر پایه آب هستند.

2. دیر جدا کردن نوارچسب های نقاشی

نقاشان برای اینکه بتوانند در حاشیه ها و کناره ها، رنگ آمیزی صاف و بدون بیرون زدگی داشته باشند، از نوارچسب های مخصوص استفاده می نمایند. در واقع این نوارچسب ها را در حاشیه هایی که قرار نیست رنگ گردد می چسبانند و بعد رنگ آمیزی می نمایند و درنهایت، نوارچسب را جدا می نمایند. یکی از اشتباهات رایجی که ممکن است شما هم آن را تکرار کنید این است که در جدا کردن این چسب تعلل می نمایند. زمانی که برای جدا کردن چسب، بیش ازحد صبر کنید، ممکن است موقع جدا کردن آن، لایه های رنگ هم از روی دیوار و سطوح جدا گردد.

در حالت ایدئال، یک ساعت بعد از رنگ کردن سطوح، باید چسب را جدا کنید. اما اگر فراموش کردید و دیر شد، نگران نباشید. ترفندهایی وجود دارد که بدون جدا شدن رنگ بتوانید نوارچسب را جدا کنید. مثلا می توانید از یک سشوار برای حرارت دادن به چسب بهره ببرید. با حرارت دادن چسب، راحت تر از روی دیوار جدا می گردد.

3. در نظر نگرفتن آب وهوا

بیشتر انواع رنگ ها، آب وهوای خیلی گرم یا خیلی سرد را موقع نقاشی کردن به خوبی دوام نمی آورند. درنتیجه وقتی می خواهید پروژه نقاشی دیوار خانه را آغاز کنید حتما به آب وهوا توجه کنید. رطوبت زیاد در هوا می تواند مدت زمان لازم برای خشک شدن رنگ را افزایش دهد به خصوص برای رنگ هایی که بر پایه آب هستند.

آب وهوای خیلی سرد مانع از این می گردد که رنگ ها به طور یکدست خشک شوند. به همین علت ممکن است بخش هایی از رنگ ترک بخورد یا از روی سطوح بلند گردد. هوای خیلی گرم باعث می گردد که حباب در سطح رنگ ایجاد گردد یا اینکه رنگ خیلی زود خشک گردد و نتوانید ظاهری یکدست در آن ایجاد کنید. اگر می خواهید برترین نتیجه را از نقاشی خانه بگیرید، دستورالعمل استفاده از رنگ را با دقت بخوانید. معمولا روی بسته بندی رنگ ها، در خصوص دمای مناسب برای انجام رنگ آمیزی توضیحاتی نوشته شده است.

اگر رنگی که خریدید به راحتی روی سطوح قرار نمی گیرد، احتمالا دمای محیط برای رنگ آمیزی مناسب نیست. ممکن است لازم باشد که محیط را با بخاری گرم تر یا با کولر خنک تر کنید یا اینکه کار نقاشی را به روز دیگری منتقل کنید.

4. استفاده نکردن از پرایمر

وقتی قرار است یک دیوار تیره را با رنگ روشن نقاشی کنید، استفاده از پرایمر اهمیت پیدا می نماید. با استفاده از پرایمر، رنگ قدیمی در رنگ نو نفوذ نمی نماید و رنگی یکدست و بدون نقص خواهید داشت. نفوذ رنگ زیری به لایه های بالایی در دو صورت رخ می دهد. یکی اینکه تفاوت رنگ قبلی و رنگ نو، بسیار قابل توجه باشد و دیگر اینکه وقتی چوب را نقاشی می کنید و ممکن است به لایه های بالایی رنگ پس بدهد و باعث ایجاد لکه های رنگی یا حتی تغییر رنگ کامل رنگ نو گردد.

این مشکل را می توانید با زدن یک دست پرایمر مخصوص نقاشی ساختمان حل کنید. این پرایمر مانع از انتقال رنگ از لایه های زیرین می گردد. اگر تفاوت رنگ ها زیاد است می توانید دو دست پرایمر بزنید و بعد سطح را با رنگ نو نقاشی کنید.

5. رنگ کردن اشتباهی سقف

جایی که دیوارها به سقف می رسد معمولا سخت ترین جا برای نقاشی کردن است. اگر دیوارها را با غلطک رنگ می کنید احتمالا پیش می آید که اشتباها بخشی از سقف را هم رنگ کنید. اگر این اشتباه پیش آمد و بخشی از سقف را رنگ کردید، تا زمانی که رنگ هنوز خشک است می توانید با میزانی شیشه شوی فورا آن تکه را تمیز کنید.

برای اینکه دوباره دچار چنین مسئله ای نشوید می توانید از نوارچسب های مخصوص بهره ببرید و چند سانتیمتر دور تا دور سقف را نزدیک دیوارها نوارچسب بزنید. به این ترتیب به راحتی می توانید دیوار را رنگ کنید و نگران خوردن غلطک به سقف نباشید. بعدا این نوارچسب را بردارید.

6. آماده نکردن سطوح براق

رنگ های براق را که اغلب به خاطر دوام شان انتخاب می نمایند، مقاومت بسیار خوبی در برابر کثیفی و چربی دارند. همان چیزی که از سطوح براق در برابر لک و اثر انگشت محافظت می نماید، از چسبیدن رنگ نو هم می تواند جلوگیری کند. این مشکل را می توان به راحتی با سنباده زدن سطح براق رفع کرد تا رنگ، سحطی مناسب برای چسبیدن داشته باشد. سنباده زدن باید با تمیز کردن کامل انجام گردد تا ذرات به جامانده از بین بروند. روش دیگر، استفاده از از بین برنده های سطوح براق است که با یاری آن می توان به سادگی روی سطح را تمیز کرد تا سطحی آماده رنگ کردن ایجاد گردد.

7. استفاده از رنگ های بر پایه آب روی کاغذدیواری

برخی از افراد تصمیم می گیرند تا کاغذدیواری های خانه یا یکی از اتاق های آن را رنگ نمایند. این کار اشکالی ندارد لی باید در انتخاب نوع رنگ دقت کنید. رنگ هایی که بر پایه آب هستند و پرایمرها می توانند چسب های کاغذدیواری را فعال نمایند و واکنشی که بین رنگ و چسب ایجاد می گردد، باعث می گردد که نتوانید رنگ یک دستی روی دیوار بزنید. ایجاد حباب و بلند شدن بخشی از کاغذدیواری از مشکلاتی است که ممکن است موقع رنگ کردن کاغذدیواری با آن روبرو شوید. برای پیشگیری از این مشکل می توانید از پرایمرهای بر پایه روغن بهره ببرید.

نکاتی که در خصوص نقاشی دیوار خانه باید بدانید

وقتی تصمیم می گیرید تا دیوارهای خانه را خودتان نقاشی کنید، در این راستا باید تصمیم های زیادی بگیرید؛ مثلا اینکه چه رنگی انتخاب کنید، چه مراحلی را طی کنید و از چه قلم مو و ابزاری بهره ببرید. نگران نباشید چون در ادامه مطلب در خصوص مهم ترین سوال هایی که در خصوص نقاشی دیوار خانه دارید، صحبت می کنیم.

برای انتخاب رنگ می توانید از مطلب زیر یاری بگیرید. رنگی که انتخاب می کنید نقش مهمی در حال وهوای خانه دارد؛ پس بهتر است که بر اساس تئوری و روانشناسی رنگ ها، در خصوص رنگ مورد نظر خود تصمیم بگیرید.

در ادامه به مهم ترین نکاتی که باید در خصوص نقاشی کردن دیوارهای خانه بدانید، اشاره می کنیم:

1. انتخاب نوع رنگ

رنگ های ساختمانی در دو دسته بندی اصلی قرار می گیرند؛ رنگ های با پایه روغن که به درخشندگی و براق بودنشان معروفیت دارند و رنگ های بر پایه آب. این روزها دیگر احتیاجی به استفاده از رنگ های روغنی برای رنگ کردن دیوارها نیست. رنگ های مبتنی بر آب که خیلی زودتر خشک می شوند و بوی کمتری دارند، تنوع بسیار زیادی دارند و کمی براق هستند. این رنگ ها را هم می توانید به راحتی با دستمال پاک کنید.

موقع خرید رنگ سعی کنید برترین رنگ از برندهای مشهور را بخرید. رنگ های مقرون به صرفه می توانند تمام زحمات شما را به باد بدهند و آن ظاهر زیبایی که توقع داشتید، ایجاد ننمایند.

2. میزان رنگ مورد احتیاج

یک قانون کلی در خصوص میزان رنگ مورداحتیاج وجود دارد. هر 4 لیتر رنگ برای 32 مترمربع مساحت، کافی است. در واقع 4 لیتر یا یک گالن برای یک اتاق کوچک مثلا حمام مناسب است. ابتدا مساحت سطح مورد نظر خود را مقدار بگیرید و بر اساس آن میزان رنگ را به اضافه یک چهارم بیشتر، بخرید. به هرحال ممکن است به میزان بیشتری رنگ احتیاج پیدا کنید و بعدا پیدا کردن رنگی مشابه، شاید سخت باشد.

3. استفاده از پرایمر

احتمالا این سوال برایتان پیش می آید که آیا به پرایمر احتیاج دارید یا نه؟ معمولا احتیاجی به استفاده از پرایمر نیست مگر اینکه روی یک رنگ تیره، از رنگ روشن استفاده می کنید، دیوارها خوب رنگ نشده اند و لکه دار هستند یا دیوارها ناهمواری دارند.

در این شرایط، استفاده از پرایمر یاری می نماید که سطحی صاف و یکدست داشته باشید که رنگ به خوبی روی آن می نشیند. به جای استفاده از یک محصول مجزا می توانید رنگ هایی بخرید که دو کاربرد دارند و کار پرایمر را هم به خوبی انجام می دهند.

4. ترتیب انجام کارها

بعد از خرید رنگ حتما از خودتان می پرسید که از کجا باید آغاز کنیم؟ برای نقاشی خانه به این ترتیب عمل کنید:

  • گوشه و کنار دیوارها و خود دیوارها را تمیز و گردگیری کنید.
  • هر جایی که احتیاج است نوارچسب مخصوص نقاشی بزنید.
  • کف زمین پارچه ای پهن کنید تا لکه های رنگ، کفپوش را کثیف نکند.
  • دیوارها را از بالا به پایین نقاشی کنید؛ اول سقف، بعد دیوار و بعد قرنیزها در صورت احتیاج.

5. رنگ کردن سقف

برای رنگ کردن سقف باید از وسیله ای که دسته بلند دارد بهره ببرید. هیچ وقت بالای سر خود را رنگ نکنید بلکه از کنار، سقف را نقاشی کنید.

جمع بندی

با نکاتی که بالاتر عنوان کردیم می توانید کار نقاشی دیوار خانه را خودتان انجام دهید. به تنها چیزهایی که احتیاج دارید وسایل مناسب برای کار و کمی صبر و حوصله است. برای انتخاب قلم مو، رنگ و چسب، می توانید با ابزارفروشی ها مشورت کنید.

منبع: Realsimple

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 اشتباه رایج در نقاشی کردن دیوار خانه و نکاتی که ضروری است بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 اشتباه رایج در نقاشی کردن دیوار خانه و نکاتی که ضروری است بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید