حذف مالیات پدهای بهداشتی پریود در بریتانیا

به گزارش وبلاگ مونوپاد، بسیاری از فعالان حقوق زنان این اقدام دولت را سرزنش کردند و می گویند دولت بریتانیا میخواهد این اتفاق را یکی از نتایج مثبت برگزیت نشان دهد.

حذف مالیات پدهای بهداشتی پریود در بریتانیا

بریتانیا در اولین روز سال نوی میلادی و پس از جدایی کامل از اتحادیه اروپا اقتصادیات محصولات بهداشتی زنان در دوران قاعدگی (پریود) را حذف کرد.

به گزارش وبلاگ مونوپاد به نقل از نیویورک تایمز، این اقدام با هدف کاهش قیمت این محصولات و آسان سازی رساندن آنها به دست زنان و دختران صورت می گیرد.

بریتانیا در روز آدینه به عنوان جدیدترین کشور دنیا، قوانین خود در خصوص اخذ اقتصادیات از محصولات بهداشتی دوران قاعدگی (پریود) را تغییر داد و دیگر این اقلام را در طبقه محصولات غیرضروری قرار نمی دهد. بسیاری از منتقدان این اقتصادیات را یک تبعیض یا اقتصادیات جنسیتی قلمداد می کردند.

براساس قوانین جدید، 5 درصد اقتصادیات ارزش اضافه نموده بر محصولات قاعدگی موسوم به اقتصادیات تامپون و پد بهداشتی از اولین روز سال 2021 در بریتانیا لغو شده است. با توجه به حداقل الزامات قوانین اتحادیه اروپا، این محصولات در بخش غیرضروری قرار می گیرند و اقتصادیات 5 درصدی بر روی آنها اعمال می گردد.

یکی از هواداران این طرح گفت: سرانجام اقتصادیات جنسیتی که کالاهای بهداشتی زنان را در بخش کالایی غیرضروری و لوکس طبقه بندی می کرد، به کتاب های تاریخ پیوست/ عکس: رویترز

ریشی سوناک وزیر دارایی بریتانیا در بیانیه ای بیان کرد: افتخار می کنم که به قولمان برای حذف اقتصادیات تامپون عمل کردیم. وی اضافه کرد: محصولات بهداشتی زنان، لازم است و پرداخت نکردن اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده برای آن کار درستی است.

دولت بریتانیا بیان کرد که با جدایی کشورش از اتحادیه اروپا در امسال اقتصادیات پدهای بهداشتی نیز حذف خواهد شد.

درخواست و ایجاد کمپین موسسه Change.org برای حذف اقتصادیات تامپون و پدهای بهداشتی در سال 2016 بیش از 300 هزار هوادار بریتانیایی پیدا کرد و مقامات این کشور زیر فشار عمومی قرار دریافتد. دیوید کامرون که در آن موقع نخست وزیر بود اتحادیه اروپا را برای حذف این اقتصادیات تحت فشار قرارداد. Change.org یک نهاد عمومی برای تغییر بسیاری از ساختارهای اجتماعی در دنیا با حمایت های مردمی است.

اتحادیه اروپا در آن موقع بیان کرد که به اعضای خود اختیار حذف اقتصادیات بر پدهای بهداشتی را خواهد داد اما این برنامه هرگز عملی نشد.

بسیاری از فعالان حقوق زنان این اقدام دولت را سرزنش کردند و می گویند دولت بریتانیا میخواهد این اتفاق را یکی از نتایج مثبت برگزیت (و اتفاقی سیاسی) نشان دهد. آنها می گویند بریتانیا از این اقدام برای تغییر نگرش مردم به مسئله برگزیت استفاده نموده و حذف این اقتصادیات با توجه به قوانین اتحادیه اروپا نیز امکان پذیر بوده است.

فاشیا ویلو مدیرعامل انجمن فاوست به عنوان موسسه خیریه هوادار برابری جنسیتی و حقوق زنان است در بیانیه ای گفت: راستا طولانی برای دستیابی به این موفقیت طی شده است اما سرانجام توانستیم این تبعیض جنسیتی را از روی محصولات بهداشتی که تا به امروز در بخش کالاهای غیرضروری و لوکس قرار داشتند، حذف کنیم و به کتاب های تاریخ بفرستیم.

حذف اقتصادیات بخشی از ابتکار عمل دولت برای سرانجام دادن به فقر قاعدگی و در دسترس قرار دادن محصولات بهداشتی برای همگان بدون در نظر دریافت محدودیت های اقتصادی است.

بی بی سی در باره فقر پریود نوشت: گروه هایی از اقشار کم درآمد جامعه توانایی تهیه محصولات بهداشتی مناسب در دوره قاعدگی را ندارند و در فقر قاعدگی یا پریود به سر می برند.

تهیه محصولاتی مثل تامپون و نوار بهداشتی می تواند ماهانه حدود 8 پوند (معادل 10/66 دلار آمریکا) هزینه داشته باشد که برخی از زنان توانایی پرداخت این هزینه را ندارند.

نتیجه تحقیقات یک سازمان خیریه در کل بریتانیا نشان می دهد که حدود 10 درصد دختران توانایی تهیه محصولات بهداشتی دوران قاعدگی را ندارند، 15 درصد آنها به سختی این اقلام را تهیه می نمایند و 19درصد مجبورند از محصولاتی ارزان تر که چندان مناسب استفاده در دوران قاعدگی نیست، استفاده نمایند.

نیوییورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: براساس نتایج تحقیق موسسه خیر بچه ها پلن اینترنشنال یو.کی در 10 ماهه گذشته، حدود 30 درصد از دختران بین 14 تا 21 سال، توانایی اقتصادی یا امکان دسترسی به محصولات بهداشتی زنان در دوران قرنطینه کرونا را نداشتند.

در سال 2015 دولت با تاسیس صندوق اقتصادیات تامپون مبلغ 47 میلیون پوند از اقتصادیات محصولات دوران قاعدگی را به موسسات خیریه ای اختصاص داد که با زنان و دختران آسیب پذیر کار می کرد.

گما ابوت مدیر یک موسسه غیرانتفاعی بریتانیایی در ژانویه سال 2019 در این باره گفت که گروهش کارزاری را شروع نموده که با اقدامات قانونی دولت را درباره حذف اقتصادیات محصولات قاعدگی تهدید می نماید. این گروه بیان کرد که در دسترس نبودن محصولات و پدهای قاعدگی بر تجربه آموزشی بچه ها تاثیر می گذارد.

به گفته این فعال اجتماعی, بریتانیا دو ماه بعد از این اقدامات تغییر راستا داده است.

از سال گذشته و پس از ایجاد کمپین های مختلف، دولت بریتانیا برای دسترسی بیشتر به محصولات قاعدگی پدها را به صورت رایگان در مدارس، کالج و بیمارستان ها قرار داده است.

در چند سال گذشته بسیاری از دولت ها در سراسر دنیا اقدامات و قوانین مربوط به محصولات بهداشتی را اصلاح نموده یا تغییر داده اند.

حدود یک ماه پیش اسکاتلند به عنوان اولین کشور دنیا محصولات قاعدگی را به صورت رایگان در دسترس همگان قرار داد.

سال گذشته نیز آلمان رسما موضع خود را در خصوص محصولات قاعدگی تغییر داد و پدهای بهداشتی را محصولی ضروری بیان کرد و پس از مدت ها این محصولات را از طبقه بندی کالاهای لوکس درآورد.

استرالیا نیز که زمانی محصولات بهداشتی زنان در دوران قاعدگی را کالایی لوکس می دانست این محصولات را به بخش کالاهای ضروری منتقل کرد. کانادا، هند و مالزی نیز اقتصادیات اعمال شده روی این محصولات را لغو نموده اند.

حدود 10 ایالت آمریکا مانند کالیفرنیا، فلوریدا، نوادا، نیویورک، اوهایو، رودآیلند، یوتا و واشنگتن نیز در سال 2016 اقتصادیات محصولات بهداشتی دوران قاعدگی را حذف نموده اند.

منبع: عصر ایران

به "حذف مالیات پدهای بهداشتی پریود در بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف مالیات پدهای بهداشتی پریود در بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید