رویکرد بین المللی سازی در خارج و داخل در دستور کار آموزش عالی

به گزارش وبلاگ مونوپاد، رئیس سازمان امور دانشجویان درخصوص محور عمده برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های بین المللی سازی آموزش عالی گفت: این محورها حول دو رویکرد بین المللی سازی در خارج و داخل متمرکز شده است.

رویکرد بین المللی سازی در خارج و داخل در دستور کار آموزش عالی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ مونوپاد به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان درخصوص محور عمده برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های بین المللی سازی آموزش عالی گفت: این محورها حول دو رویکرد بین المللی سازی در خارج و داخل متمرکز شده است و بر اساس ارزیابی های دنیای جذب دانشجوی خارجی در کنار موضوع اعزام دانشجو در قالب دوره های کوتاه مدت و نیز مشارکت در تحقیقات بین المللی جزو سه محور اصلی فعالیت های بین المللی سازی در خارج دانشگاه ها بوده است.

در دهمین نشست مجازی هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی که صبح امروز (دوشنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار گردید، به شرایط آماری دانشجویان بین المللی در دنیا اشاره نمود و گفت: بر اساس آمار موجود در حال حاضر نزدیک به 6 میلیون دانشجوی بین المللی در دنیا مشغول تحصیل هستند و پیش بینی محافل علمی و دانشگاهی برای سال 2025 تعدادی پیش از 8 میلیون دانشجو است و درصد جذب دانشجویان بین المللی توسط کشورهای مختلف در بلوک آموزش عالی غرب 57 درصد، در بلوک آموزش عالی شرق 20 درصد و در بلوک آموزش عالی جدید 10 درصد می باشد.

وی با اشاره به تحصیل بیش از 5.6 میلیون نفر در دنیا به شیوه غیر حضوری گفت: متقاضیان تحصیل در ایران اساساً بر مبنای دو فاکتور اصلی جغرافیای محیطی و فاکتور سلیقه تقسیم بندی می شوند که اکثریت دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در ایران جزو فاکتور جغرافیای محیطی هستند و متقاضیان رشته های خاص مانند زبان و ادبیات فارسی و فلسفه اسلامی و عرفان بر اساس فاکتور سلیقه علاقه مند به تحصیل در ایران هستند.

وی در ادامه اضافه نمود: رویکردهای ممکن در دوران پساکرونا برای جذب دانشجویان بین المللی می تواند به وسیله سه شیوه حضوری، نیمه حضوری یا تلفیقی و شیوه غیرحضوری انجام گردد که در شیوه غیرحضوری نیازمند تدوین قوانین و مقررات جدید و اصلاح و بازنگری قوانین موجود هستیم.

صدیقی به ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری و زیرساخت ها در این زمینه اشاره نمود و گفت: تدوین قوانین و مقررات جدید، بهره گیر از تجربیات پیروز بین المللی، تجهیز و تقویت زیرساخت های فنی و ارتباطی، بهره گیری از خدمات نهادهای حرفه ای، توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه ها، رایزنی فعال درخصوص پذیرش مدارک تحصیلی دانش آموختگان بین المللی و تبیین نظام ارزیابی داخلی به منظور کنترل کیفیت خدمات آموزشی از جمله این ملزومات به شمار می رود.

رئیس سازمان امور دانشجویان درخصوص اقدامات پیشنهادی در دوران پساکرونا گفت: پذیرش زبان آموز فارسی به شیوه غیرحضوری در مراکز منتخب ترسیم یک نقشه راه 5 ساله برای تعمیم تدریجی تجربیات آموزش حضوری به شیوه غیر حضوری و تشکیل یک کنسرسیوم ملی با موضوع دانشگاه های دارای زیرساخت فنی و تجربه کافی در آموزش غیرحضوری می تواند از اقدامات موثر در دوران پساکرونا در جهت آموزش غیرحضوری باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "رویکرد بین المللی سازی در خارج و داخل در دستور کار آموزش عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد بین المللی سازی در خارج و داخل در دستور کار آموزش عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید