کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت دوم)

به گزارش وبلاگ مونوپاد، تصور کنید بتوانید سوالات خود را مستقیم از یک کاپیتان حرفه ای هواپیما بپرسید؛ اگر این امکان وجود داشت سوال شما از کاپیتان چه بود؟

کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت دوم)

مطالعه قسمت اول

کاپیتان های هواپیما اطلاعات زیادی درباره شرایط خاص، نکات علمی و ایمنی هواپیما دارند. آن ها می توانند پاسخ بسیاری از سوالات مارا بدهند. در این سری مقالات سوالاتی به وسیله مردم از کاپیتان با سابقه هواپیما، آقای جان کاکس (John Cox) پرسیده شده و ایشان به صورت علمی به آن ها پاسخ می دهند.

هواپیما ها سیستم پیشرفته ای برای یخ زدایی در هوا دارند. چرا وقتی هواپیما در فرودگاه است به وسیله عوامل خارجی یخ زدایی می گردد؟

سیستم یخ زدایی هواپیما فقط برای نوک بال ها، پروانه ها و دم استفاده می گردد. تیوب خلبان و شیشه جلوی هواپیما درونش گرم نماینده دارد تا یخ نزند. در سطح زمین، یخ روی کل سطح بال ها و هواپیما تشکیل می گردد که به خاطر وزنش بال ها را خم نموده و فرم هواپیما را عوض می نماید. این موضوع ممکن است بسیار خطرناک باشد.

به همین علت باید پیش از پرواز، کل این یخ ها زدوده شوند. محلول گرم ضد یخ تمامی یخ ها را از هواپیما پاک می نماید. سپس یک ژل ضخیم روی سطح هواپیما تشکیل می گردد که در طول بلند شدن هواپیما از زمین از سطح آن پاک می گردد. این ژل دوام زیادی ندارد پس خلبان باید محاسبه کند که پس از یخ زدایی چقدر زمان برای آغاز پرواز دارد.

شرکت های هواپیمایی در حال افزایش جایگاه های هر پرواز هستند. آیا این موضوع مسئله ای برای ایمنی پرواز ایجاد نمی نماید؟

خیر. هر هواپیما به صورت استاندارد تعداد مشخصی از مسافر و خدمه را می تواند در خود جای دهد. این تعداد باید بتوانند در موارد اضطراری در کمتر از 90 ثانیه هواپیما را ترک نمایند. بیشتر شرکت ها در زمان خرید هواپیما حداکثر جایگاه را سفارش نمی دهند و پس از مدتی تعداد جایگاه ها را افزایش داده اما همچنان این تعداد استاندارد است و ایمنی فدای تعداد نمی گردد.

Yaw یا انحراف از جهت چیست و بر هواپیما چه اثری می گذارد؟

YAW انحراف و تکان خوردن دماغه هواپیما نسبت به بال های آن است (به سمت چپ یا راست). این موضوع ممکن است جهت حرکت را تغییر داده و باعث گردد بال ها به صورت متقارن حرکت ننمایند. در این حالت یکی از بال ها پایین رفته و دیگری بالا می رود و به اصطلاح هواپیما رول می نماید. هواپیماهایی که بال های آن ها کمی تاب دارد به صورت طبیعی متمایل به YAW هستند. در این هواپیماها باید سکان به وسیله وسیله ای به نام تعدیل نماینده Yaw یا (Yaw damper) تنظیم گردد.

آیا بزرگ بودن هواپیما مانند A380 روی سرعت آن تاثیری دارد؟

هواپیمای A380 بسیار بزرگ است و پهنه بالی معادل 260 فوت یا حدود 80 متری دارد! با داشتن این پهنا، این هواپیما فقط می تواند در جهتهای مخصوص در فرودگاه حرکت نموده و فاصله نوک بال هایش با اجسام در جهت و هواپیماهای دیگر بسیار کمتر از مقدار معمول است. به همین علت، کاپیتان های این هواپیما ترجیح می دهند جهت تاکسی (جهت روی باند برای حرکت و جایگیری هواپیما) را با سرعت کمتر و احتیاط بیشتری طی نمایند. وزن بالای هواپیما باعث می گردد تا مسافت توقف آن نیز پس از ترمز طولانی تر باشد. نظر شما نیز درباره توهم سرعت کمتر به خاطر مقیاس بزرگ هواپیما درست است اما هواپیماهای بزرگ معمولا با سرعت کمتری در باند حرکت می نمایند.

شایعاتی پیرامون استفاده از هواپیمای ایرباس A321-LR در جهتهای فرا اطلسی وجود دارد. آیا هواپیماهایی با بدنه باریک مثل این مدل می توانند آینده سفر هوایی باشند؟

این امکان وجود دارد که شرکت های مختلف آغاز به استفاده از ایرباس A321-LR برای پروازهای فرا اطلسی بنمایند. بازه پروازی این هواپیما اجازه چنین کاری را می دهد. سالهای زیادی است که برای جهتهای خلوت تر روی اقیانوس اطلس از هواپیمای بوئینگ 757 استفاده می گردد. هردوی این هواپیماها به تک سکانه یا هواپیماهای با بدنه باریک (Narrow Body Aircrafts) مشهور هستند.

با توجه به اینکه ارائه خدمات به شهر های پایین رده تر که مسافران کمتری دارند، در حال افزایش است، امکان افزایش پرواز های مستقیم با هواپیماهای کوچک تر به جای پرواز غیر مستقیم با هواپیما های عریض زیاد است. البته این هواپیماها جایگزین هواپیماهای عریض و بزرگ در جهتهای اصلی نخواهند شد. بحث هایی درباره خدمات پرواز مقرون به صرفه در جهت های فرا اطلسی وجود دارد. این موضوع در گذشته پیروز نبود، اما تازگی چند شرکت هواپیمایی بزرگ مایل به این کار شده اند.

آیا وابستگی زیاد به سیستم های پرواز اتوماتیک باعث افزایش سانحه در پرواز های تجاری شده است؟

خیر. تعداد سوانح در حال کاهش است. وابستگی زیاد به سیستم پرواز اتوماتیک عامل بسیاری از سوانح است، اما آمار کلی در حال کاهش است. در صنعت هوانودری تمرکز بر استفاده صحیح از سیستم های اتوماتیک همزمان با حفظ مهارت پرواز دستی است. تمرین ها باید شامل استفاده گسترده از سیستم های اتوماتیک و پرواز دستی باشند.

آیا در شرایط اضطراری امکان فرود هواپیما های بزرگ روی باند های کوچکتر از حد استاندارد وجود دارد؟

بله این کار ممکن است. هر هواپیما یک طول باند استاندارد بر طبق قوانین فیزیک توقف دارد. این طول بسیار کوتاه تر از آن است که بیشتر مردم احساس می نمایند. در زمان فرود در باندهای کوتاه، کاپیتان با دقت سرعت را کنترل نموده، روی اول باند فرود آمده و از تمامی ابزار کاهش سرعت (ترمز ها، اسپویلرها و حرکت معکوس پره های جت) استفاده می نماید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از وبلاگ مونوپاد می توانید بلیط هواپیما مقرون به صرفه به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

مطالعه قسمت سوم

منبع: کجارو / usatoday.com

به "کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاپیتان هواپیما پاسخ می دهد (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید