روایتی از لاکچری بازی در مشهد، بعد از ساعت 21

به گزارش وبلاگ مونوپاد، دو دختر جوان، راننده و سرنشین هستند. با اینکه شیشه ها را بالا کشیده اند، صدای موزیک به وضوح شنیده می گردد. وسط خیابان را گرفته و با سرعت خیلی پایین حرکت می نماید. سر چهارراه که می رسد با صدای اگزوز خودروی آمریکایی اش آسفالت خیابان هاشمیه را خط خطی می نماید و از چراغ قرمز رد می گردد. جلوی یک فست فود نگه می دارد. کمی بعد یک لکسوس مشکی رنگ کنارش می ایستد و چند دقیقه ای سرنشینان دو خودرو با یکدیگر صحبت می نمایند. گویی آماده اند دور دور نیمه شب را شروع نمایند. اینجا مشهد، ساعت 21 محدودیت های ترافیکی شروع شده، اما ظاهرا برای عده ای خاص وجود ندارد.

روایتی از لاکچری بازی در مشهد، بعد از ساعت 21

روزنامه خراسان با این مقدمه نوشت: طرح محدودیت های ترافیکی کرونایی در شهر مشهد از اول آذرماه آغاز شده و همچنان از ساعت 21 تا 4 صبح در حال اجراست و بر اساس اعلام پلیس راهور استان در این ساعات فقط تردد خودرو های عمومی مانند انتظامی، امدادی، درمانی، تاکسی تلفنی و تاکسی اینترنتی مانعی ندارد و بقیه خودرو ها از ساعت 21 تا 4 صبح ممنوعیت کامل تردد خواهند داشت.

ساعت کمی از 21 گذشته، اما در خیابان های به اصطلاح بالای شهر مشهد ماجرا کمی متفاوت است و خیابان ها به دوگانه لوکس - مصرفی تبدیل شده و بخشی از خیابان در اختیار خودرو های لاکچری قرار گرفته که رانندگانشان جریمه 200 هزار تومانی را به جان خریده و آمده اند از خلوتی خیابان ها استفاده ای ببرند برای دور دور کردنشان!

از هاشمیه آغاز می کنیم و در طول این خیابان به جهتمان ادامه می دهیم. هر چند متر یک خودروی مدل بالا از کنارمان عبور می نماید. ساعت از 23 گذشته و کم کم حجم خودرو ها کمتر و کمتر می گردد. حتی آن هایی که شاید در ترافیک قبل از ساعت 21 در جهت مانده باشند هم به مقاصدشان رسیده اند و حالا خیابان کم کم آماده قرق کردن می گردد. بعضی از چراغ های هدایت چشمک زن می گردد و راه کاملا باز است. با عبور با سرعت دو بی ام دبلیو از کنارمان معلوم می گردد که لاکچری بازی از حالا آغاز شده است. دو گل فروشی و یک قهوه بیرون بر انگار پاتوق و محل تجمع خودرو های لوکس و صاحبانشان شده است. چند خودروی هیوندا، بنز، تویوتا و ماکسیما جلوی مغازه پارک نموده اند و افراد بدون ماسک و فاصله، لیوان های قهوه را سر می کشند. کمی جلوتر جلوی یک پیتزافروشی هم شرایط همین طور است؛ این بار با خودرو هایی گران تر و تعدادی بالاتر، همگی بدون ماسک.

کرکره بعضی اصناف، نصفه و نیمه باز است؛ از پوشاک گرفته تا فروش تلفن همراه و .... سر هر چهارراه خودروی پلیس راهور ایستاده است. پشت چراغ قرمز به دو خودروی شاسی بلند برمی خورم که روی پلاک هایشان را با چسب پوشانده اند. این ها اولین خودرو هایی هستند که امشب با این روش بیرون آمده اند و بقیه انگار با ثبت پلاکشان مسئله ای ندارند.

اوضاع در بلوار وکیل آباد کمی متفاوت تر است و خلوت تر؛ البته با سرعت بالاتر. همه مدل خودرو هم در آن پیدا می گردد؛ از پراید و پژو گرفته تا فولکس واگن و لکسوس و هایما. همین طور که در وکیل آباد در حال عبور هستیم زیر یکی از پل ها سه خودروی بنز که همگی مشکی رنگ هستند، توقف نموده اند و با رسیدن بنز مشکی چهارم حرکت را آغاز می نمایند. دور میدان پارک، صحنه جالبی از عبور خودرو ها مشاهده می گردد. از هر طرف با سرعت عبور می نمایند، با انواع مختلف تخلفات قانونی، از سرعت غیر مجاز گرفته تا حرکت خلاف جهت در کنار گذر فرعی، دنده عقب دور میدان و توقف وسط خیابان؛ هرچند حجم تردد در اینجا بیش از بقیه خیابان ها بود و تلاقی چند جهت، این میدان را به میدان شلوغ لاکچری تبدیل نموده است.

بلوار سجاد هم از قاعده مستثنا نیست و دور دور و گاهی کورس های بین خودرو های لاکچری برقرار است. هر چند دقیقه یک یا چند خودرو با سرعت بالا عبور می نمایند و بعضی ها هم فقط برای گشت و گذار آمده اند؛ از قهوه بیرون بر و شیرینی و آبمیوه فروشی گرفته تا کافی شاپ و فست فود و حتی بعضی مغازه های غیر ضروری مثل پوشاک که به کارشان ادامه می دهند هم آماده پذیرایی از آن ها هستند و جلوی بعضی هایشان هم چند نفری تجمع نموده اند.

شب از نیمه گذشته، ولی عده ای هنوز به خواب نرفته اند و احتمالا جریمه 200 هزار تومانی نمی تواند آن ها را وادار به رعایت محدودیت های کرونایی کند.

سرهنگ حمیدرضا دهنوی، فرمانده پلیس راهور خراسان رضوی در این باره می گوید: تصور غلط بعضی بر این است که تنها اعمال قانون پلیس در شب های اجرای محدودیت های منع تردد و عبور و مرور به همین 200 هزار تومان جریمه انتها می یابد در صورتی که این طور نیست.

وی تاکید می نماید: علاوه بر جرایم هدایت و رانندگی که همگی فعالند از جمله سرعت و سبقت غیر مجاز، رعایت نکردن حق تقدم عبور، عبور از چراغ هدایت در تقاطع ها و سایر تخلفات که توسط دوربین های راهور شناسایی می گردد، در این شب ها به نوعی کنترل رفتار ترافیکی نیز انجام می گردد.

طرح مقابله پلیس راهور با رانندگان پرتخلف

سرهنگ دهنوی تصریح می نماید: ما در شب های اخیر در طرح تشدید کنترل های عبور و مرور، رفتار های ترافیکی پرخطر را شناسایی می کنیم و رانندگان و خودرو های پرخطر شهر را مورد دقت و آنالیز قرار می دهیم و طرحی را در دستور کار قرار دادیم که همکاران من آمار تمام این خودرو ها و تعداد تردد و تخلفاتشان را به تفکیک آماده خواهند کرد.

وی درباره شکل برخورد پلیس راهور با این متخلفان نیز می گوید: ما با تغییر مدل رفتاری پلیس راهور به جای اینکه افراد را در خیابان تحت تعقیب قرار دهیم و هم برای همکار خودمان و هم فرد سرنشین خودروی متخلف مخاطرات جدی ایجاد کنیم، با جایگزینی روش های جدید به وظیفه خودمان که تحت تعقیب قرار دادن متخلفان است عمل می کنیم و مالکان خودرو را فراخوان و اعمال قانون می کنیم و تا حد توقیف نیز پیش خواهیم رفت که البته این اعمال قانون هوشمند و پیامک های هشدار ما بتازگی نتایج بسیار خوبی در کاهش تخلفات داشته است.

رئیس پلیس راهور استان همچنین شرح می دهد: در هفته آینده نیز طرح دیگری را اجرایی خواهیم کرد و پس از جمع آوری اطلاعات و آمار از سیستم های پایش ترافیکی با هماهنگی و اخذ دستورات لازم از سوی مقام محترم قضایی برای توقیف خودروها، هر خودرویی را که بیش از سه بار سرعت غیر مجاز آن توسط دوربین ها ثبت شده باشد، یعنی بالای 100 کیلومتر در ساعت تردد نموده باشد، توقیف خواهیم کرد و به وسیله پیامک نیز به مالکان آن ها اعلام خواهیم کرد و همچنین برای انجام مشاوره های روان شناختی به مشاور و روان شناس معرفی می شوند و گواهی نامه این افراد تا گذراندن کلاس های مشاوره ای ضبط خواهد شد که این کار مجدانه پیگیری می گردد تا شاهد کاهش رفتار های پرخطر ترافیکی باشیم.

امیردلداری، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد نیز می گوید: در دستورالعمل جدید ستاد مقابله با کرونا محدودیت های صنفی به عنوان همان محدودیت منع تردد اعلام شده و ساعت تعیین دیگری به ما ابلاغ نشده است.

وی می افزاید: به طور معمول تمام مجتمع های تجاری و مراکز تجمع بازار و حاشیه خیابان های اصلی بر اساس رصد های تیم های بازرسی ما محدودیت را رعایت می نمایند و پس از ساعت 21 به دلیل منع تردد و رفت و آمد، تعطیلند.

دلداری تاکید می نماید: مواردی که گفته شده در تعدادی محدود از اصناف در ساعات محدودیت تردد رخ داده که در دستور کار نیرو های بازرسی ما قرار خواهد گرفت تا از تجمع افراد در مقابل این مغازه ها خودداری گردد و در صورت رعایت نکردن محدودیت های کرونایی با آن ها برخورد خواهد شد.

منبع: فرارو

به "روایتی از لاکچری بازی در مشهد، بعد از ساعت 21" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از لاکچری بازی در مشهد، بعد از ساعت 21"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید